شرکت حسابرسی و مدیریت مالی یکتا محاسب البرز

YEKTA MOHASEB Alborz Accounting and Financial Management Company

شرکت حسابرسی و مدیریت مالی یکتا محاسب البرز

YEKTA MOHASEB Alborz Accounting and Financial Management Company

شرکت حسابرسی و مدیریت مالی یکتا محاسب البرز

شرکت حسابرسی و مدیریت مالی یکتا محاسب البرز، متشکل از تیم تخصصی کارشناسان حسابداری و حسابرسی و مدیران مالی در سال 1390 تاسیس گردیده و یکی از شرکت های عضو گروه تجاری و سرمایه گذاری البرز می باشد.
این شرکت در حال حاضر امور مدیریت امور مالی، حسابداری، دریافت و پرداخت، ارائه گزارشات، تنظیم دفاتر مالی و مالیاتی، شرکت در جلسات و کمیسیون های مرتبط ... بیش از 30 شرکت و موسسه حقوقی و نیز اشخاص حقیقی را عهده دار است.
تلفن : 02122981921
فکس : 02122938649
پست الکترونیک : Alborzgroup.co@gmail.com

بایگانی

فهرست مطالب

  • مالیات تکلیفی چیست؟
  • پرداخت مالیات برای پزشکان چند حالت دارد؟
  • کسر ده درصد از حق الزحمه پرداختی به پزشکان بابت مالیات

مالیات کانالی برای رفع هزینه های دولت است. یکی از انواع مالیات، مالیات تکلیفی است که در مورد پرداخت مالیات پزشکان هم صدق می‌کند. پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان، به استناد بند “ک” تبصره “۶” قانون بودجه سال ۱۳۹۸ و بند “ح” تبصره قانون بودجه سال ۱۳۹۹ و سال ۱۴۰۰ و همچنین طی دستور العمل ابلاغی توسط سازمان امور مالیاتی کشور عزیزمان به تاریخ ۱۳۹۹/۲/۱۵، کلیه مراکز درمانی مشمول این قانون موظف هستند ۱۰% از حق الزحمه یا حق العمل پزشکی، پزشکان را که به موجب دریافت وجه صورت حساب های ارسالی به بیمه ها و یا نقدا از طرف بیمار پرداخت می‌شود.

مالیات تکلیفی چیست؟ 

مالیات تکلیفی به نوعی از مالیات می‌گویند که پرداخت مالیات بر عهده خود فردی که باید مالیات بپردازد نیست. در اصل یک فرد یا سازمان دیگری، مالیات فرد مد نظر را می‌گیرد وبه سازمان امور مالیاتی کشور پرداخت می‌کند. مالیات تکلیفی انواع مختلفی هم دارد. بگذارید برای درک بهتر یک مثال بزنیم، فرض را بر این بگیرید که فردی در یک سازمان در حال فعالیت و کار است و همین حین مشمول به پرداخت مالیات هم است، خوب حالا کارفرما و یا رئیس مالیات تکلیفی را از حقوق کارمندان خود کم کرده و به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز می‌کند.

نکته

موردی که باید به آن توجه نمود این است که، اگر فردی خدمتی را از سوی افراد دیگر دریافت می‌کند که همان کارفرما است، تکلیف پرداخت مالیات کارمندان بر عهده اوست. بدین ترتیب که از حقوق کارمندانی که با آن ها قرارداد بسته است کم کرده و تحت عنوان مالیات تکلیفی به حساب سازمان امور مالیاتی کشور وایز می‌کند. از طرفی فردی که ارائه کننده خدمت در سازمان است، باید از این موضوع اطلاع داشته باشد که بخشی از درآمدش به پرداخت مالیات تکلیفی تعلق می‌گیرد. به عنوان مثال پرداخت مالیات پزشکان عزیز به صورت تکلیفی است اما چگونه و به استناد چه قوانینی؟ در ادامه متوجه خواهیم شد.

 مالیات تکلیفی، یعنی پرداخت مالیات به عهده خود فرد نیست، بلکه به عهده کارفرماست.

 

پرداخت مالیات برای پزشکان چند حالت دارد؟

در ابتدا لازم دیدیم که انواع پرداخت مالیات پزشکان را برای درک صحیح تر توضیح دهیم. پزشکان تا پیش از قانون بودجه ۹۸ و دستورالعمل جدید ابلاغی به موجب بخشنامه مورخ ۱۳۹۸/۲/۳۱، به لحاظ قانونی از دو منبع مشمول مالیات می‌شدند: مالیات حقوق و مالیات مشاغل. توضیح اینکه در حالت اول، پزشکی که در رابطه کاری با یک مرکز درمانی است و کارگرِ آن مرکز (کارفرما) محسوب می‌شود مشمول مالیات حقوق می‌شود و کارفرما (مرکز درمانی) موظف است حسب تکلیف ماده ۸۶ ق.م.م، هر ماه مالیات کارگر (پزشک) را کسر و به حساب سازمان واریز نماید. حالت دوم هم زمانی است که پزشک در مطب شخصی خود و به‌صورت مستقل و بدون اینکه در خدمت شخص دیگری کار کند، بیماران را ویزیت و معالجه می‌کند و از این طریق کسب درآمد می‌کند. در این فرض، درآمد پزشک، مشمول فصل مالیات بر درآمد مشاغل بوده و او مکلف است ضمن ارسال اظهارنامه در خردادماهِ هر سال، مالیات سالانه خود را به سازمان بپردازد.

بند “ک” تبصره “۶” قانون بودجه سال ۱۳۹۸ و بند “ح” تبصره قانون بودجه سال ۱۳۹۹ و سال ۱۴۰۰

به استناد بند “ک” تبصره “۶” قانون بودجه سال ۱۳۹۸ و بند “ح” تبصره قانون بودجه سال ۱۳۹۹ و سال ۱۴۰۰ و همچنین طی دستور العمل ابلاغی توسط سازمان امور مالیاتی کشور عزیزمان به تاریخ ۱۳۹۹/۲/۱۵، کلیه مراکز درمانی مشمول این قانون موظف هستند ۱۰% از حق الزحمه یا حق العمل پزشکی، پزشکان را که به موجب دریافت وجه صورت حساب های ارسالی به بیمه ها و یا نقدا از طرف بیمار پرداخت می‌شود. به عنوان علی الحساب مالیات کسر و به نام پزشک مربوط تا پایان ماه بعد از وصول مبلغ صورت حساب به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز کنند. مالیات علی الحساب این بند شامل کلیه پرداخت هایی که به عنوان درآمد حقوق و کارانه مطابق بند “الف” این تبصره قانون پرداخت و مالیات آن کسر می‌شود، نخواهد بود.

کسر ده درصد از حق الزحمه پرداختی به پزشکان بابت مالیات

دستورالعمل‌شماره ۲۰۰/۱۴۰۰/۵۰۲ مورخ ۱۴۰۰/۰۲/۰۱ سازمان امور مالیاتی در خصوص نحوه اجرای مقررات بند ح تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور جهت کسورات ده درصد مالیاتی بابت حق الزحمه پرداختی به پزشکان:

  • به موجب جزء (۱) بند( ح) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، کلیه مراکز درمانی اعم از دولتی، خصوصی، وابسته به نهادهای عمومی، نیروهای مسلح، خیریه ها و شرکتهای دولتی مکلفند ده درصد ۱۰% از حق الزحمه یاحق العمل پزشکی پزشکان که به موجب دریافت وجه صورتحساب های ارسالی به بیمه ها و یا نقدا از طرف بیمار پرداخت می شود، به عنوان على الحساب مالیات کسر و به نام پزشک مربوط تا پایان ماه بعد از وصول مبلغ صورتحساب، به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز کنند.
  • مالیات على الحساب این بند شامل کلیه پرداخت هایی که به عنوان درآمد حقوق و کارانه مطابق جزء ۴ بند الف تبصره ۱۲ این قانون پرداخت و مالیات آن کسر می شود، نخواهد بود.
  • حکم ماده ۱۹۹ ق.م.م مصوب ۱۳۶۶/۱۲/۰۳ با اصلاحات و الحاقات بعدی در اجرای این بند جاری است.

به استناد قوانین گفته در مطالب بالا مقرر می‌شود که:

  1. کلیه مراکز درمانی اعم از دولتی، خصوصی، وابسته به نهادهای عمومی، نیروهای مسلح، خیریه ها و شرکتهای دولتی مکلف به اجرای مقررات جزء ۱ بند ح تبصره ۶ قانون فوق الذکر می باشند.
  2. مقررات بند مزبور صرفأ ناظر بر وجوه مربوط به حق الزحمه یا حق العمل پزشکی که به موجب صورتحساب های ارسالی به بیمه ها دریافت و یا به صورت نقد از بیمار وصول می شود، بوده و شاغلین سایرحرف پزشکی ازجمله داروخانه ها و آزمایشگاه های تشخیص طبی، مشمول حکم این بند نخواهند بود.
  3. پزشکانی که دارای رابطه استخدامی با مراکز درمانی می باشند، مشمول حکم جزء۱ بند ح تبصره ۶ قانون مورد اشاره نبوده و کلیه وجوه دریافتی آنها، مشمول مقررات فصل مالیات بر درآمد حقوق است.
  4. کلیه مراکز درمانی موضوع بند ۱ این دستورالعمل در طی سال ۱۴۰۰ مکلفند، معادل ده درصد (۱۰٪) از حق الزحمه با حق العمل پزشکی پزشکان، که به موجب صورتحساب صادره نقد از طرف بیمار و یا بیمه ها پرداخت می شود را به عنوان علی الحساب مالیات بر درآمد عملکرد پزشکان، کسر و تا پایان ماه بعد از وصول مبلغ صورتحساب، از طریق سامانه پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان به نام پزشکی ذی ربط به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز نمایند.اعمال مقررات این بند شامل کل حق الزحمه یا حق العمل پزشکان اعم از مبالغ پرداخت شده یا منظور شده به حساب مطالبات پزشکان و با تهاتر شده با بدهی ایشان طی سال ۱۴۰۰ است.
  5. ادارات امور مالیاتی حتی الامکان باید از دریافت فهرست فیزیکی از مراکز درمانی خودداری نمایند. مراکز درمانی وابسته به نیروهای مسلح که سایر فرآیندهای‌ مالیاتی آنها نیز به صورت دستی انجام می گیرد، از این امر مستثنی هستند.

تخلف مراکز درمانی از انجام تکالیف، مساوی با پرداخت جریمه ده درصدی!

درصورت تخلف مراکز درمانی از انجام تکالیف پیش بینی شده در جز ۱ بند ح تبصره ۶ قانون فوق الذکر، علاوه بر مسئولیت تضامنی که با مودی در پرداخت مالیات خواهند داشت، مشمول جریمه ای معادل ده درصد۱۰٪ مالیات پرداخت نشده در موعد مقرر ودونیم درصد ۲.۵٪ مالیات به ازای هر ماه نسبت به مدت تاخیر از سررسید پرداخت، موضوع حکم ماده ۱۹۹ اصلاحیه مورخ ۱۳۹۴/۰۴/۳۱ قانون مالیات مستقیم خواهند شد.

احیای ماده ۱۰۴ سابق؟

آنچه که مطابق مقررات جدید به‌عنوان تکلیف مراکز درمانی آمده، در ماده ۱۰۴ سابق وجود داشت. طبق ماده ۱۰۴ سابق کلیه اشخاص حقوقی در هر مورد که بابت دستمزد پزشکی، هزینه‌های بیمارستانی و آزمایشگاهی و رادیولوژی و … پرداخت می‌کنند، سه درصد  آن را به عنوان بخشی از پرداخت یا دریافت بدهی مالیات مؤدی (‌دریافت‌کنندگان وجوه) کسر و تا پایان ماه بعدی به حساب تعیین شده از طرف سازمان امور مالیاتی کشور واریز و رسید آن را به مؤدی تسلیم نمایند. تکلیفی که در قانون بودجه و دستورالعمل بر عهده مراکز درمانی قرار گرفته، چیزی غیر از احیای ماده ۱۰۴ سابق نیست؛ با این تفاوت که ماده ۱۰۴ سابق فقط در مورد دستمزد پزشکی نبود و بسیاری از خدمات دیگر را در بر می‌گرفت.

 

  • ۸۲ نمایش